Från plantskola till garden center på tre generationer

Plantskola, handelsträdgård, garden center – kärt barn har många namn. En sak är i alla fall säker, oavsett vad du kallar oss för, så är vi rätt ställe för dig som älskar växter och trädgård. Hos oss hittar du ett brett sortiment av växter, allt från späda snittblommor till 3,5 meter höga träd. Vi satsar på växter som håller hög kvalitet, funkar i vårt ombytliga västkustklimat och som våra kunder frågar efter.

Eftersom vi älskar växter, skickar vi gärna med lite av vår kunskap när du handlar hos oss. Vi kan till exempel hjälpa dig att välja växter som passar både dina önskemål och förutsättningarna på växtplatsen. För tyvärr går de två parametrarna inte alltid ihop. Då kan vi ge förslag på alternativa växter som har lättare att klara sig där du vill plantera dem. Eller så ger vi tips på hur du kan försöka förändra växtmiljön så att den passar din drömväxt bättre. Det är många faktorer som påverkar om en växt etablerar sig och trivs, men du har alltid bättre förutsättningar med lite kunskap.

Tre generationers kunskap till din hjälp

När Ivan Nilsson startade upp företaget 1947 var vi en plantskola i ordets rätta bemärkelse. Ivan odlade till en början rosor, och även en del fruktträd, som grossist. När sonen Kåre och hans fru Doris tog över företaget 1980, påbörjade de resan mot det välsorterade garden center som Nilssons Plantskola är idag. Sedan 20 år (?) är också deras dotter Heidi Nilsson en del av företaget, med ansvar för butik och snittblomsavdelning.

Med 75 år i branschen vågar vi påstå att kunskapen om växter har slagit rot i väggarna här!

En lokal plantskola är vårt förstahandsval

Rosor och stora fruktträd är fortfarande en viktig del av vårt sortiment, även om vi inte driver upp dem själva idag. Men vi jobbar gärna med lokala odlare. De allra flesta av våra perenner och säsongsblommor kommer från plantskolor i närområdet eller en plantskola i Danmark.

Det är sunt av flera orsaker: Växterna är ofta inte så hårt drivna, de är redan anpassade till vårt klimat och vi belastar inte miljön med långa transporter.

Ekologist odlat och e-plantor

Hos oss kan du hitta växter som är ekologiskt odlade eller märkta med e-planta t.ex. en del fruktträd. Växterna är alltid märkta men utbudet varierar. Om du letar efter något särskilt är du alltid välkommen att fråga oss – vi vet vad som finns inne för tillfället

Välkommen till Nilssons Plantskola året runt!

Vi har öppet året runt. I butiken hittar du krukväxter, krukor, näring och annat smått och gott till dina växter. Vill du ha en bukett till dig själv eller att ge bort, hjälper vi dig i vår snittblomsavdelning.

Från mars till december kan du dessutom botanisera i vår stora trädgårdsavdelning med utomhusväxter och tillbehör för utebruk.

Välkommen!

Vill du kika närmare på våra växter? Här hittar du en översikt.